Monday, 1 July 2013

I'tibar Love Letter #12 ;)

[reposting]

 "Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini..."[Yusuf:3] 

 DiKHIANATi saudara kandung sendiri, Yusuf dibawa pergi dan ditinggalkan keseorangan di dalam perigi. Si bapa diTIPU, kononnya Yusuf a.s dimakan serigala.
Takdir membawa Yusuf ke Mesir dan diuji dengan godaan Imra'atul 'Aziiz yang ketika itu nafsunya ditunggangi syaitan. Tapi godaan itu dijawab dengan "Ma'aazallah"(aku berlindung kepada Allah)......dan sesungguhnya ORANG-ORANG YANG ZALIM TidAK AKAN BERJAYA. 

Hikmah fitnah dan tipu daya Zulaikha, Yusuf memilih penjara.
Bertemu dengan seorang tawanan yang akhirnya membawa kepada kebebasan dirinya, dan Yusuf diangkat menjadi pembesar.

Ketika memiliki kuasa, Yusuf merancang helah untuk membawa seluruh ahli keluarganya termasuk ibu dan ayah yang lama merindu, datang ke tempatnya (Mesir).
Mereka semua tunduk memberi hormat kepadanya...dan inilah takwil kepada mimpi yang pernah diceritakan oleh Yusuf kepada ayahnya, Yaakub a.s.:

 "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan, aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku" 
[Yusuf:4] 

Kronologi yang menceritakan bagaimana satu demi satu musibah, dikaitkan dengan satu demi satu hikmah.... pemuda yang tidak keliru dengan umpan si jelita.... dan bagaimana fitnah ditewaskan oleh kebenaran... 

Yusuf a.s yang dikhianati itu, besar jiwanya bila memilih untuk memaafkan saudara-saudaranya ketika dia mempunyai kuasa untuk membalas dendam. Malah didoakan keampunan dari Allah untuk mereka.

Yaakub a.s yang ditipu itu, juga masih seorang ayah yang baik..sudi meminta keampunan Allah bagi anak-anaknya yang pernah berbuat khianat dan menipu.

*besar jiwa kekasih-kekasih Allah ni kan? ;)


No comments: