Sunday, 30 December 2012

Falasteen

The power of words....don't you feel it?

 .....My name is Falasteen..... 
I am the land from the Mediterranean Sea to the Jordan River. 
I am the home and only home to my children...the Palestinians. 

...Poets celebrate my beauty, my culture and the courage of my children...
....Painters sing to me their love, devotion and yearning.... 

Yafa is my heaven of oranges and Jasmines. 
Acca is my haven of white domes. 
Beer Is-Sabe' is my princess of A-Naqab. 
Nablus is my mountain of revolution. 

Gaza is my dignity, my courage and my steadfastness. 

Jenin is my resistance, my home of legends. 
Safad is my daughter reaching out and embracing the sun. 
Al-Khalil is my guardian of glory. 
Beesan is my home of history, my roots reaching deep in time. 
Beit Lahem is my oasis of tranquillity. 
Al-Ramlah is my endless love of the olive tree. 
Tabaria is my home of revolution against oppression. 
Tulkarem is my sea of green and golden meadows. 

I am the mother of 531 villages and towns demolished and turned into ruins.... 
but every stone is waiting to be rebuilt... 
every home waiting to be brought back to life...

I am the mother of tens of thousands, of millions of Palestinians. 

...I am the mother of the martyrs, the prisoners and the revolutionaries...

I am the mother of the farmers, the fishermen and the workers. 
I am the mother of the writers, the poets and the painters. 

I am the mother of heroes...
the mother of legends... 
the mother of a mighty people... 

I am the mother of those steadfast in my land... 
caring for the land...protecting the land...

I am the mother of those holding on to the gun, to the stone, to the slingshot

I am the mother of those raising my four colours high in the sky...
celebrating my red, my green, my white and my black.

I am the mother of a people who REFUSE O SURRENDER... 
REFUSE TO FORGET and REFUSE TO FORGIVE THE INJUSTICES 
done to me and to them. 


*For to be free is not merely to cast off one's chains, but to live in a way that respects and enhances the freedom of others*

Wednesday, 26 December 2012

status ;)

Ehem2..post ini agak keremajaan sikit bunyiknye...nakal sikit pun ada...

Kadang2 orang tanya, orang tak puas hati, pening dgn karenah aku...

SUKA RAHSIAKAN STATUS DIRI ;)

Paling2 jujur pun yang aku boleh jawab, cuma
'Saya belum kahwin, kalau nak kahwin nanti insyaAllah akan adalah pengumuman kecil2an'

yang selebihnya, biarlah rahsia...

orang cakap aku dah bertunang, aku senyum :)
orang cakap aku single, aku diam..
orang cakap aku tengah merancang nak bertunang, aku buat2 kerut dahi...
orang cakap aku dah 'berteman', aku buat2 blurrrrr...

ada sebabnya...haiya nuqassimuha ila qismain (kan dah speaking?)

1) kalau dah berpunya.
aku memilih untuk berahsia..biasalah, sebab takut tak jadi....sesak nafas pulak nak menanggung malu nanti..tak manis pula rasanya nak menghebahkan hubungan yg belum sah. Setakat ikatan hati tanpa 'aqad, tanpa wali, tanpa saksi....hmm...takde jaminan..

2) kalau belum berpunya.
aku tetap memilih untuk berahsia di depan umum. sebab, rasa malu...macam nak buat 'invitation to treat' la pulak kan kalau senang sangat nak mengaku single depan semua orang ni...hehhe ;)

Jadi, kalau yang bertanya bukan dari kalangan kawan2 rapat, memang liatlah nak keluar jawapannya. Aku agak defensive dalam hal ini.

Orang tanya lagi,

"habis tu, kalau org nak pinang awak mcm mana...tak tahu awak dah berpunya ke belum"

keh3...tergelak den!

If a person really wanna know, then he/she needs to have a very good reason, why they want to know...and of course, a proper way of asking. A good man/woman will definitely know what is meant by 'a proper way of asking'

I'm not the best person to talk about this stuff..definitely. Tapi percayalah, kalau diteliti skop syari'ah, panduannya benar2 syumul...dari A sampai Z semuanya ada! Tinggal kita je yang perlu wujudkan rasa teruja nak belajar semuanya. Takkan pernah habis nak belajar. Sungguh!

Kan dah cakap post ni nakal?

Sebut pasal nikah kahwin, aku pun manusia biasa, terlintas juga...mahu 'si dia' memandang dan memilih aku kerana agama...bukan rupa, bukan harta, bukan keturunan.
(eh, tetiba)

Baiknya agama kita! sebab pada keempat2 ciri yang disebutkan dalam hadis (rupa,harta,keturunan dan agama), Murabbi kita (S.A.W) menekankan ciri yg terakhir, AGAMA!
Sebab, satu2nya yang boleh diusahakan oleh semua, baik yang cantik atau kurang cantik, yang kaya atau miskin, yang berketurunan baik atau tidak, adalah AGAMA.
Orang tak cantik, orang miskin, malah anak luar nikah sekalipun tetap berpeluang untuk belajar dan perbaiki agama dalam diri masing2. Cukup adil kan? :)

"....maka pilihlah kerana AGAMAnya, nescaya beruntunglah kedua2 tanganmu...."

jom sedekahkan selawat untuk Nabi S.A.W tersayang :)

Diari Rindu

Tajuk entry takbleh blah kan? ;)

Terbuka dua diari lama. (sengaja buka sebenarnya)

Satu, diari waktu masih di zaman sekolah.
Dua, diari zaman IPT.

Diari zaman sekolah, penuh dengan coretan tazkirah. Allah, rindunya! Sekali-sekala terselak juga lembaran2 yang tertulis susunan kata2 yg diusahakan untuk menjadi indah (ada orang tu dulu memang suka bermain bahasa).

Diari kedua, hurmm...tak banyak yg menyeronokkan. Kebanyakannya tentang kisah silam yang hanya perlu dikenang untuk diambil pengajaran darinya. Halaman terakhir, resolusi awal tahun 2011. Waktu itu tengah bersemangat untuk memulakan fasa baru sebagai pelajar FSPU. Penuh dengan nuansa kesyukuran. Alhamdulillah, segar rasanya motivasi malam ini :)

Aku senaraikan di situ, beberapa cita-cita dan impian yang setakat ini, Alhamdulillah...rasanya aku masih on track untuk cita-cita yg bersifat long-term. Moga Allah mudahkan sampai kepada matlamat terakhirku...amin..:)

Antara yg tertulis di situ, aku mahu memiliki sebuah 'keluarga' yg walaupun tak ada pertalian darah, tp ada ikatan hati yang kukuh walaupun terpaksa duduk terpisah ribuah batu...sebuah 'keluarga' yg signifikannya hampir menyerupai nyawa dan sendi utama dalam urusan kehambaan dan kekhalifahan. D&T. Sebuah keluarga yang rabitah hatinya berasbabkan sesuatu yang abadi, satu2nya yang tak akan musnah pada tiupan sangkakala yang pertama dan kedua.

Aduh! jauh angan2! tingginya cita2...tapi... ciputnya usaha!

Yang tertulis di situ lagi, adalah kata2 keramat Tuan Hj. Shahid yg aku rakamkan comel molek dalam ingatan. Satu hari nanti mahu tunaikan apa yang pernah di'nujum'kan oleh Tuan Hj.

*

..ku anyam rindu menjadi hamparan...
...kerna ku pasti adanya pertemuan...
...di sana nanti bukti cinta suci dilafazkan..
...tak bertemu pengucapan...

Niat yang baik selalu bertindak bagaikan magnet yang 'menarik' bantuan dari Allah. Semoga sentiasa ditajamkan akal untuk berfikir tentang kekuasaanNya, kehebatanNya...yang akhirnya mampu menyegarkan iman dan membuahkan cinta dan rindu pada Dia yang banyak membantu...BANYAK SANGAT!

kalau bersyukur, DIA tambah lagi....kalau kufur, rasakanlah pedih azab dari DIA...tak payah tunggu azab kt neraka, azab HATI YANG TAK TENANG pun dah cukup pedih sebenarnya. Bila tak mampu bersyukur, mesti hati susah nak rasa tenang kan? :)

Jadi, rajin2 minta supaya diilhamkan rasa untuk bersyukur:

"Allahumma a'inna 'ala zikrika, wa syukrika, wa husni 'ibadatika"

*

terbelajar satu perkara...kalau nak pukul anak, jangan pukul dari bahagian lutut ke atas..dan jangan guna tangan kita untuk pukul mereka. Ada kesan dari segi psikologi. Seeloknya guna rotan, pukul di bahagian kaki.

Ni ilmu untuk masa depan, walaupun belum kahwin...tp ada cita2 nak jd 'ummi' yg terbaik untuk bakal anak2 jugak nanti kan? hehehe ;) *senyumgatal*



Tuesday, 11 December 2012

*pelangi*


Jiwa terpaut menyaksi
seribu pengorbanan dihulur
cinta kasihan bersemi
mengagung tak disedari
diimpi tak pasti
mengharap tak mendakap
kesetiaan dijunjung
rupanya tak ke hujung

lilin yang menyala membakari dirinya
buat menerangi insan yang memerlukan
tanpa disedari diri sendiri sirna
duka nestapa dibiarkan saja


Tragis riwayat sang penurut kata hati.
Membelakangi syariat Islam, bukan sekadar bererti menentang kehendak Allah...malah turut menentang fitrah diri sendiri.

Jangan pernah bercita-cita untuk mengatasi takdir Allah. Setinggi mana pun kemahuan dan keinginan, tundukkan kegelisahan dan keghairahan itu dengan benar-benar menjiwai kerdilnya kudrat seorang hamba..

"Dan berserahlah kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani, Yang melihatmu semasa engkau berdiri, dan melihat gerak-gerimu di antara orang-orang yang sujud. Sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Mendangar, lagi Maha Mengetahui.
[Asy-Shu'ara':217-220]

Aku semakin dewasa, impianku semakin dewasa. Maka dugaan dan ranjaunya juga semakin 'dewasa'.
Tafakur bersulam zikrullah jadikan penjernih fikiran....mudah-mudahan lebih terang bersuluh jala di hadapan.

Subhanallah..ketetapanMu adalah yang terindah..
Subhanallah...milikMu segala ilmu yang kami ketahui dan tidak kami ketahui..
Subhanakallah...inni kuntu minazzhalimiin...