Monday, 6 June 2011

*MARAH*

Pernah dulu, seorang wanita yg selalu dipuji kerana lemah-lembutnya..tiba2 melengking suaranya pada aku yang sedang marah...katanya,

"Buat malu orang pakai tudung labuh je!"

Menyirap darah aku mendengar...memang waktu tu aku pelajar sekolah agama yang diwajibkan bertudung labuh...dan memang aku dari kecik pun agak 'panas2' orangnye...ok, fine...I took it as a lesson...walaupun sgt tak puas hati bila aku dimalukan begitu dpn org lain...takpe, ada pengajarannya....

Dari Abu Hurairah r.a...bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW, "Berilah wasiat kepada aku", Sahut Nabi: "Janganlah engkau marah", Kemudian dia menguangi beberapa kali. Sabda Nabi: "Janganlah engkau marah."
-Riwayat Imam Bukhari-

Bukanlah bererti kita langsung tak boleh marah..sebab itu tabiat manusia yang tak boleh dimusnahkan...cuma jgnlah menurut nafsu marah itu. Keadaan orang yang sedang marah selalu
menakutkan. Mudharatnya bukan hanya pada diri yang sedang marah tapi boleh beri kesan pada orang lain juga. Emosi org di sekeliling pun boleh terganggu. Jadi, kawallah nafsu itu.



Jangan diperkecilkan usaha melawan marah...sebab menahan marah tu, selalu buat aku menangis...tangisan itu berupa air mata..dan bukankah air boleh memadamkan api?

"Bahawa kemarahan itu dari syaitan. Dan sesungguhnya syaitan itu dijadikan dari api. Api hanya dapat dipadam dengan air. Apabila marah oleh seseorang dari kamu maka hendaklah ia berwudhuk"

*Aku sedar kekurangan diri yang berkaitan dengan bab2 marah ni...jadi ini lebih kpd untuk mengingatkan diri sendiri...dan untuk dikongsi tempias peringatan ini dgn yang sudi membaca...=)
*Allah itu Maha Adil..semoga aku diberi kekuatan untuk meminjam walau hanya sedikit dari sifatNya itu..

No comments: