Thursday, 5 August 2010

DIA

Dia yg sgt sy kagumi dan cemburui selama ni...for almost everything

...semangatnya...
...ilmunya...
...sikapnya...
...kematangannya...
...pemikirannya...
...pengalamannya...
...keberaniannya...
...kebolehannya...

...dan hari ni sy terkedu dan hampir menangis bila menyedari yg dia juga pernah dibebani rasa yg terlalu berat, yg sgt sama dgn apa yg sy rasa pada dia.

Kadang2 pernah sy bertanya pd diri sendiri..."kenapalah sy 'ter'kenal dgn dia?"
Why did he introduced her to me? Sy sgt xsangka, perkenalan yg sgt tak proper itu rupa2nya smpai terbawa-bawa ke dlm mimpi.

Dulu pernah ada satu harapan yg terpaksa sy lupakan, sy campak jauh2 bila terdengar namanya buat kali pertama. Dari situ pun sy dah dapat rasa aura kehebatan pemilik nama tu. And somehow, suddenly....someone tells me many things about her. I felt totally down even though that someone kept comforting me throughout those old days.

Saya dan dia, pernah dapat +ve compliments dari orang yg sama. Kami pernah di'samatarafkan' dan itu buat sy terfikir "apa yg org nampak dlm diri sy smpai nak disamakan dgn dia yg dnga2nye sgt hebat tu?"
Xtaulah...whether pemberi compliments itu menipu atau dia sebenarnya sgt xpandai menilai. Sy semakin mengenali orang yg 'disamakan' dgn saya tu, tanpa pengetahuan org yg memperkenalkan kami. Senyap2, curi2, sy 'menjelajah' pemikirannya setiap kali berkesempatan.

Dan...subhanallah...sy diuji dengan perasaan yg tak tertanggung. Betapa insan ini yang dikatakan 'biasa2 sje', ad yg samakan saya dgn dia?? sungguh kurang waras.

"Ya Allah, kalau compliments itu sekadar nak menjaga hati(atau memancing), khabarkan pada mereka bhw aku tak perlukan pujian sehebat itu..walaupun belum sempurna tawadhu'ku, aku sedar kekurangan2 diri, terutamanya yg 'relative' kepada diri yg satu itu.."

Dlm diam sy mengagumi, dari jauh saya cemburui...tp sy cuba memujuk hati, dia juga manusia biasa...pasti ada kekurangan yg belum terzahir. Di sebalik penerimaannya yg sentiasa positif pd hampir semua yg berlaku, rupa2nya dia juga pernah memijak lembah yg terlalu dalam sambil memandang langit yg terlalu tinggi untuk dicapai. Dan dia juga pernah menangis kerana itu.

Cuma, solusi kami terlalu berbeza...

2 comments:

jajet(haizer husni) said...

Is it the one who's taking accountancy somewhere in Shah Alam? the one u know without her knowing you?

sri sazila said...

I envy her