Wednesday, 6 January 2010

doa dan harapan

It's a new semester...and kind of exciting for the 1st few days, I guess...
There are few questions...keep pondering me...
Together with this brand new episode,
-do I really have a new enthusiasm?
-am I ready enough to face all the new challenges in campus life?
-do I have a better resolution to get better grades for all subjects?
....and few more....

Sometimes, when I keep thinking about these...I may got horribly terrified. What if I go through this sem with just nothingness? What if I don't manage to get rid of things that have been distracting me since last sem?

Then I need to remind myself, again and again about having The Merciful Allah....
"don't tell your God that you have big problems, but tell your problems that you have a big God..."
beautiful, isn't it? so much inspiring....

Worrying about results, cgpa, bla...bla...bla...
well, that's normal la kan?
But now, i'm not going to worry about what I will get at the end of semester...I'd rather think about how well am I going to do for this whole sem...because I know that Allah would give definitely the most appropriate 'natijah' based on our efforts.
And my biggest problem is...still....how to do well........hmmm....

"DIA bg ganjaran bukan b'dasarkan kputusan yg kita dpt tp bnyk mana kita usaha...dan ganjaran yang DIA bg tu tak semestinya dlm bntuk keputusan yg cemerlang tp mungkin jauh lebih baik drpd tu...jd berusahalah sebanyak yang mampu tp jgn lupa untuk bertawakkal...pergantungan pada Tuhan sbgai tanda kita mengakui kewujudanNya dan percaya padaNya"
seronoknya hidup bila ada pegangan....barulah terasa bermakna...walaupun 'sakit' sangat...

"Ya Allah...sesungguhnya Engkau Maha Adil...dan aku akui segala pemberianMu adalah yang terbaik buatku...aku tak mahu meminta yang lebih dariMu...cukuplah sekadar aku didampingi kesungguhan untuk berusaha dan berikhtiar...demi redhaMu...selebihnya, aku serahkan penghujung jalan ini padaMu..."

"Ya Allah...
Kau telah mengujiku dengan dugaan hati...
yang mungkin kecil di sisiMu...
tetapi amat berat buat hamba yang lemah ini untuk memikulnya...
Ya Allah...
semoga segala kesakitan dan tiap titisan air mata ini...
menjadi hitunganMu...
Jauhkanlah aku dari resah yang menggugat jiwa...
jauhkanlah aku dari apa yang bukan milikku...
dekatkanlah aku dengan apa yang Engkau takdirkan untukku
semoga tiap usaha dan tawakal...
beserta kesabaranku yang mungkin terlalu tipis ini...
tetap bernilai di pandanganMu..."

3 comments:

~hAti bErgEL0jaK!~ said...

sri.kau bolehhh!!mari kite bersama gembira bersama usim ehhh.hahaha.

sri sazila said...

YEAH! go go sri!!!
(ayat khaliq)

ieyna said...

kak sri...
akak kuat...sbb tu Allah uji mcm tu...kurang2 pun ringan ckit beban dosa kan?
tp kene igt ad org lain dpt dugaan lg hebat...
so be strong ok?
study rajin2...kuatkan semangat...
jgn jd lemah sbb tu...anggap semua tu remeh je kak sri...
ktorng sayang kak sri...syg sgt2...
doa ktorng, moga Allah lbh lg sayang kak sri...