Wednesday, 16 July 2008

WELCOME TO THE REAL WORLD...

Welcome to the real world, Sri...

My sis greet me mcm tu bile sy cerita tntang pngalaman sy di universiti. Lima tahun di sekolah agama, bukan nk kata sy ni baik. Tapi, kalau tak bnyak pun, mesti ada sikit yg berbeza dari segi environment antara sekolah dan universiti.
Di sini, tiada peraturan yg ketat yg boleh mengawal semua p'gerakan siswa-siswi. Yang mampu menjadi benteng dari hal2 yg tak elok hanya iman.
Saya tak tau mcm mana keadaan sy di sini selepas tamat belajar. So, I seek for strength, guidance from HIM, so that I'll always becoming a better person everyday..
Terdengar juga keluhan kaum2 hawa di sini mengenai rakan2 lelaki di kelas dan fakulti. Biasalah, kalau dah satu kelas, rsenye tak jadi masalah utk b'tukar no hp. Niat di hati cuma nak berkawan. Setakat bg msg utk tnya nama, bg info2 yg penting tntang kelas. Tapi hati mula rasa tak selesa bila yg diharap menjadi kawan mula jd orang yg sgt2 caring...
Sy pernah berbincang tentang hal ini dgn seorang rakan..
Bila seorang lelaki ambil berat tentang kita, secara jujurnya, hati mana yg tak gembira. Naluri kita membenarkan fitrah. Tapi kdg2 yg buat kita gembira tu boleh melalaikan. Bila hati mula lalai, siapa yg mampu tenang dlm hidup?
Jadi, oleh sebab kita tahu sesuatu perkara tu boleh buat kita gembira smpai ke thp yg melalaikan...baik jauhkan diri drpd perkara tu...urusan menjaga hati ni bukan sesuatu yg mudah...memang perit nak telan bila cuba b'pisah dgn keseronokan. Tapi ingatlah untuk apa kita lakukan semua tu..Keseronokan dunia yg tidak b'landaskan ingatan pd Allah, selalunya b'akhir dgn penyesalan...

Jagalah hati...hati bila dah mati sgt mudah utk dipengaruhi. Mcm ikan di laut. Walaupun hidup dalam air laut yg masin, tp daging ikan tu maintain tawar jek...Tp bila ikan tu dah mati, secubit garam pun dah cukup utk memasinkannya. Hati kita juga mcm tu. Hidupkanlah hati dgn zikrullah, zikrulmaut...semoga hati kita akan tetap bertahan walau apa pun dugaan yg datang...

No comments: